Bot Consult

Affiliatemarknadsföring

Det finns många saker som är unikt med internet, marknadsföringsmöjligheter är en av dem. Den formen av marknadsföring vi idag kallar affiliatemarknadsföring startade mer eller mindre tillsammans med internet och har sett en enormt stor spridning inom alla möjliga segment. Så vad är detta och hur fungerar det?

shutterstock_323517491

Affiliatemarknasföring används för att få fler kunder till en sin sajt och används av både stora och små företa. Det finns tre aktiva parter i denna typ av marknadsföring, annonsören som vill driva trafik till sin sajt, affiliateparnern som hjälper till att driva denna trafik, och konsumenten som kommer till annonsörens sajt via dennes affiliatepartner.

Somliga sajter arbetar exklusivt som affiliatepartners till en eller flera annonsörer, medan andra gör detta i kombination med till exempel driften av en blogg. Detta kan bero på i vilket segment man är verksam inom, det är till exempel väldigt vanligt att modebloggare har affiliateverksamhet med stora klädbutiker på nätet.

För att komma i kontakt med en sajt som kan bli en potentiell affiliatepartner brukar man ansluta sig till ett så kallat affiliatenärverk, som redan förmedlar kontakt mellan andra företag och webbplatsägare.

En av de mest fördelaktiga aspekterna av denna marknadsföringsform är att det är helt och hållet prestationsbaserad. Detta betyder att man endast betalar för resultat, man behöver alltså inte vara orolig att alla pengar gå till spillo, som ju kan vara risken med andra former av marknadsföring.

Betalningen sker oftast under en av två omständigheter:

  • för varje besökare som skickas vidare från affiliatepartners sajt
  • om denne även genomför ett köp eller liknande

Den förstnämnda betyder såklart en stadigare utgift, men den är naturligtvis lägre än den sistnämnda. Detta är något som sköts i förhandlingen mellan annonsören och affiliatepartnern, det gäller att hitta det system som fungerar bäst för båda om man hoppas ha ett långvarigt förhållande.