Bot Consult

Marknadsför genom tredje part

Onlinemarknadsföring är fortfarande ett förhållandevis nytt koncept, i alla fall om man jämför med till exempel tv, radio eller tryckmedia. Det som gör just internetmarknadsföring lite extra speciellt är hur otroligt styrda insatserna kan vara av statistik. Här är några exempel på internetbaserade marknadsföringsinsatser och hur de använder statistik för att bli så effektiva som möjligt.

marknadsföring

Affiliatemarknadsföring

En typ av annonsering online heter Affialiatemarknadsföring och är ett system för att koppla ihop annonsörer med webbplatsägare. Möjligheten att föra statistik och följa varje besökare gör det i detta fallet även möjligt att betala för marknadsföringen på helt nya sätt.

Den vanligaste betalningsmodellen är istället för att betala pengar för varje exponering som i de gamla massmediekanalerna, att  betala annonsören för varje köp som faktiskt genomförs hos annonsören. Detta systemet brukar kallas för pay per sale eller förkortat PPS.

Detta systemet och att sajtägarna fritt får placera annonserna på deras webbplatser har skapat en helt  ny typ av marknadsföring där vissa kan fokusera på att erbjuda så bra information till kund som möjligt för att hjälpa dem göra sina val.

Ett exempel på detta hittar vi i Svensk Casinoservice som precis som man kan förvänta sig skriver om svenska casinon. Sajten har dels många artiklar om hur det fungerar att spela på casino även nyheter och listor över de just nu bästa casinosajterna. Ett perfekt exempel på hur Affialiatemarknadsföring är något som kan gynna slutkunden genom att förse dem med informationsplattformar.

Sökmotorannonsering

En annan typ av annonsering som är mycket givande är annonsering i sökmotorer. Fördelen med denna typ av annonsering är att de man annonserar till alla är i ett läge där de redan har sökt efter just din vara eller tjänst. Det går alltså att rikta sin annonsering väldigt bra. Istället för att betala per betalande ny kund så tar man istället och betalar per kind som klickat vidare in på sidan. Denna modellen heter pay per click eller förkortat PPC och är något som alla stora sökmotorer idag använder sig av.

Bloggar

Det sista vi kommer nämna i denna artikeln är att marknadsföra sig via externa bloggar. Detta är något som är extra givande om man har någon produkt som är relevant för bloggen. I dessa fallen så kan man för endast lite tid samt produktens kostnad få en enormt stor mängd exponering.