Bot Consult

Olika former av marknadsföring

Marknadsföring är en viktig del för praktiskt taget alla företag idag och ju fler konkurrenter man har desto viktigare blir det att man har en effektiv marknadsförning. Det har utvecklats en rad olika metoder att marknadsföra sig på. 

1076945-marketing-mix-background-concept

Multimedia-marknadsföring

Media är ett väldigt brett begrepp och det finns en hel det olika sätt man kan marknadsföra sig genom media. Går vi tillbaka ett antal årtionden så var det väldigt mycket marknadsförning som skedde genom tidskrifter och radio. Medan detta fortsatte under väldigt lång tid tog sig även TV in i bilden och det blev väldigt vanligt med att marknadsföra sig genom TV-reklam. Det blev snabbt uppenbart att skapa en bra TV-reklam var inget enkelt, många gånger var det svårt att sätta fingret på vad som gjorde en reklam på TV lyckad, men alla var åtminstone ense om att den måste vara minnesvärd och inslag av humor hjälpte även. Se till exempel på reklamen nedan från företaget Betsson.

Internetmarknadsförning

Tekniskt sett kan man även inkludera marknadsföring över internet som en form av multimedia, men det finns så många olika sätt att marknadsföra sig genom internet idag att det förtjänar en egen kategori. Den form alla företag vill uppnå är den så kallade virala marknadsföringen, denna form sprids genom att privatpersoner delar det med varandra utan någon som helst kostnad från upphovsrättaren. Det är dock näst intill omöjligt att säga vad som kommer att lyckas få en sådan spridning.

Sedan facebook blev stort har det även visat sig vara ett ställe att marknadsföra sig, det lämpas bäst för att sprida information och att kommunicera med redan befintliga kunder. Det är inget man bör använda för att skapa nya kunder dock.

Många sajters intäkter kommer ofta från reklam, alla har vi nog sett banners och liknande på en stor del av de sajter vi besöker. Med detta sätt når man lätt många olika personer och ofta, så länge sidan man marknadsför sig på regelbundet får ett stort antal besökare, och det är bra för att bygga upp sitt varumärke. Nackdelen är dock att det är svårt att mäta effekten och en större och större andel av privatpersoner har börjat blockera banners med hjälp av programvara.

För mer råd om marknadsföring kan man följa denna länk till Verksamt.se.